Blog

Je váš marketing v souladu s předpisy? Pozor dávejte na mlčenlivost a důstojnost, radí Trojan z ČAK.

Pokud advokáti chtějí být na trhu úspěšní, musí se na něm prezentovat. Oblast marketingu a reklamy je však pro ně často velkou neznámou, i vzhledem k souvisejícím pravidlům ČAK. Jak se na propagaci advokátů dívá kontrolní rada ČAKu, zodpovědná za dodržování etického kodexu, mluvil na podzimní konferenci Outlaw 2018 Lukáš Trojan, její místopředseda a advokát.

Jediná právní norma upravující, jak se může advokát propagovat, je etický kodex – norma České advokátní komory ještě z roku 1997 (konkrétně jde o Usnesení představenstva ČAK č. 1/1997 Věstníku). Protože již přes 20 let nedošlo k její aktualizaci, jde o relativně zastaralý dokument, což přiznává i samotná komora.

Etický kodex nereaguje a nejde s dobou

Jedním z pravidel kodexu například je, že advokát nesmí nabízet své služby osobě, která ji sama nevyžaduje. „Všechno je pak marné, protože nemůžete dělat vůbec nic. To je prostě realita etického kodexu. Naštěstí kontrolní rada přistupuje k jeho ustanovením rozumně a v tomto smyslu zcela realisticky,“ uvedl Trojan.

Pro právníky jsou pravidla kodexu závazná a navíc jsou relativně striktní. Advokáti podle nich mají právo informovat veřejnost o poskytovaných službách a využít mohou například klasickou reklamu či odborné publikace – avšak v rámci publikací či vystupování na konferencích může advokát využít jen svůj titul, jméno, fakt, že je advokát a obec, kde podniká. Nic víc.

„Je to hezký příklad toho, jak etický kodex nereaguje a nejde s dobou. Přesně upravuje, jak můžeme komunikovat odborné články, ale na druhé straně v tom etickém kodexu není upravena celá řada dalších akvizičních, marketingových činností, které se dnes běžně používají,“ řekl Trojan.

Jak (ne)má reklama vypadat

Na co si tak během tvorby reklamních kampaní dávat pozor? Informace v ní (samozřejmě) musí být přesné a nesmí být klamavé. Na co komora klade zvýšenou pozornost a přísnost je pak respektování advokátní mlčenlivosti. Advokát tak například může využívat reference od klientů či podílení se na smlouvách, ale jen za předpokladu, že s tím daný klient souhlasí.

Mezi další podmínky patří respektování hodnot advokacie, tedy důstojnosti a vážnosti. V praxi se přitom podle Trojana běžně stává, že (zejména v případě samostatně působících advokátů) je konkurenční boj vyhrocenější – a pak advokáti sklouzávají k „revolučním formám propagace,“ čímž podmínku na důstojnost často porušují.

Konkrétním příkladem z praxe je kompletní polep auta, který kontrolní rada neoznačila přímo jako porušení pravidel, avšak advokát byl upozorněn na nevhodnost tohoto způsobu reklamy. Z auta ji tedy musel odstranit a prezentovat se více střídmě.

Nevhodná reklama advokáta - polep na autě
Advokát byl upozorněn na nevhodnost. Kárná žaloba nepodána. Foto: archiv L.Trojan

 

Provinění vůči pravidlům se pak dopustil jiný advokát, který si otevřel sídlo v nákupním centru. Nejdřív jeho stánek nerespektoval jednu ze základních podmínek, a tedy diskrétnost vůči klientovi, za což dostal pokutu. Rozhodnutí respektoval a pořídil si butik, avšak s klamavým označením, jelikož nebylo uvedeno, že se jedná o advokátní kancelář (nebo o její pobočku), a místo toho byla použita obchodní značka.

Nevhodná reklama advokáta v obchodním centru
Nevhodně zvolená reklama advokáta v obchodním centru. Foto: archiv L.Trojan

 

Šedá zóna sociálních sítí

Podobných případů však komora neřeší mnoho. Celkově se kontrolní oddělení zabývá kolem 1500 stížnostmi ročně, ze kterých je důvodná přibližně jedna desetina. Oblasti marketingu a propagace se týkají jen jednotky případů, tedy absolutně nevýznamné procento. Podle Trojana ale bude narůstat.

„Domnívám se, že nedojde-li k zásadní změně ve vnímání tohoto tématu, tak tento počet bude významně růst. Zatím jsem osobně nezaznamenal případ, kdy by byla stížností napadena aktivita advokáta na sociálních sítích,“ uvedl Trojan s tím, že je na místě začít zvažovat doplnění etického kodexu právě o tuto oblast.

I když zatím tato pravidla v kodexu nejsou, všeobecně se dá říci, že pokud se chtějí advokáti vyvarovat pokutám, měli by ve všech formách propagace využívat stejná základní pravidla – pravdivost, střídmost, důstojnost a mlčenlivost.

 

Podívejte se na celou přednášku Lukáše Trojana z poslední konference Outlaw:

CHECKLIST: 21 věcí, na které nezapomenout při startu advokátní praxe

Všechny advokátní kanceláře (i samostatné advokáty) v začátcích spojuje velké množství úkolů – najít první dobré klienty, zvolit právní formu, vybavit kancelář, zajistit pojištění a spustit web. A jak se vlastně budeme jmenovat? Spolu se začínajícími advokáty jsme připravili checklist s 21 nejdůležitějšími body.

Číst dále

Děkujeme

Zakládáte advokátku? 9 rad, které jinde nenajdete

Podporujeme svěží vítr v advokaci, proto dáváme všem novým advokátům SingleCase zdarma. K tomu startujeme seriál pro nové advokáty. Věděli jste třeba, že náklad na novou kancelář je zhruba 200 tisíc? Zajímá vás, proč je lepší nejprve najmout studenta než asistentku? Přečtěte si 9 rad čerstvých advokátů, které jim usnadnily život.

1800 vylepšení – posledních 12 měsíců v SingleCase

Za poslední rok jsme toho v SingleCase mnoho vylepšili. Od propojení s Datovkou, přes zásadní urychlení systému, vyšperkované integrace s MS Word, upomínky faktur po splatnosti až po vylepšené řízení oprávnění uživatelů u spisů. Od června 2017 jsme provedli více než 1800 úprav v systému, tak abychom co nejlépe reflektovali potřeby advokátních kanceláří a zjednodušili tím jejich chod. Jaké jsou tedy highlighty?

Číst dále

K řízení moderní kanceláře musíte znát své „proč“, radí Jana Sedláková ze SEDLAKOVA LEGAL

K řízení moderní kanceláře musíte znát své „proč“, radí Jana Sedláková ze SEDLAKOVA LEGAL

I když se řízení právních kanceláří, vedení a motivování zaměstnanců nebo péče o klienty přímo dotýká právní praxe, během studia právnických odborů i koncipientské praxe se těmto tématům věnuje žalostně malá pozornost. Proto začal SingleCase organizovat Outlaw – konferenci pro právníky o neprávních věcech. Jarní konference probíhala na téma řízení moderní právní kanceláře.

Číst dále

Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro analýzy návštěvnosti, přizpůsobený obsah a reklamy. Více

Děkujeme