
I když se řízení právních kanceláří, vedení a motivování zaměstnanců nebo péče o klienty přímo dotýká právní praxe, během studia právnických odborů i koncipientské praxe se těmto tématům věnuje žalostně malá pozornost. Proto začal SingleCase organizovat Outlaw – konferenci pro právníky o neprávních věcech. Jarní konference probíhala na téma řízení moderní právní kanceláře.
Mezi řečníky z řad expertů i úspěšných advokátů byla také Jana Sedláková z kanceláře SEDLAKOVA LEGAL. Tu zakládala v roce 2016, přičemž aktuálně má již 22 zaměstnanců a tři spolupracující advokáty. Jak se při tak rychlém růstu nezhroutit?
Definujte svoje proč
Důležité je si uvědomit jednu věc: „V kanceláři jsou dva základní typy lidí, kteří musí být spokojeni – kolega a klient, jak to už říkal Jakub. Já ho doplním, spokojený musí ale být i zaměstnavatel, jinak by do práce nemusel vůbec chodit,“ řekla Sedláková s odvoláním se na Jakuba Dohnala, managing partnera v Arrows advisory group, který na Outlaw mluvil o motivaci zaměstnanců.
Jak Sedláková pokračovala – aby mohla její kancelář dobře růst, nabírat šikovné zaměstnance a nabízet klientům ty nejlepší služby, potřebné je podle ní definovat si svoje proč. „Každá společnost ví, co dělá. Většina z nich ví, jak. Ale proč to dělají, ví už jen málokdo.“ Zmínila přitom přednášku Simona Sineka It all starts with why.
„Inspirovalo mě Deloitte. Jsou pro mě ukázkou někoho, kdo ví, co, proč a jak chce dělat. Povedlo se jim to komunikovat natolik výborně, že stačí, když si z jejich loga stáhnu jen tečku a někdo je pozná. Byl to můj styl uvažování od začátku. Aby si každý řekl, když už budu zavedenou značkou, že je to SEDLAKOVA LEGAL. A na tu úroveň se postupně dostáváme,“ vysvětlila Sedláková.
Když si definovala svoje proč, mohla se začít věnovat rozvoji firmy – najímat první zaměstnance, kteří věří její vizi. Pak nebyl problém přesvědčit ani klienty.
Najděte svoji cílovku a vyjděte ji vstříc
„Ze začátku jsme potřebovali základní věci – počítač, kancelář a podobně. Potřebovali jsme také právní systém a natrefili jsme na SingleCase, který nám při nastavování kanceláře hodně pomohl. Jako advokátní koncipient jsem žila jako u maminky – hodíte špinavé ponožky na zem a oni jsou za dva dny čisté ve skříni. Ve chvíli, když jste samostatný advokát, to už všechno samo nejde,“ doplnila Sedláková.
Postupně došlo k růstu firmy, který ovšem nemůže existovat jen za účelem samotného růstu. Opět je potřeba opírat se o své proč. „Uvědomili jsme si, kdo je naše cílová skupina klientů, aby nás s nimi bavilo pracovat. Řekli, co takový klient očekává a teď se snažíme dotáhnout standard tam, abychom se s cílovou skupinou potkali,“ popsala Sedláková.
Třetím důležitým bodem je pak nastavení odpovědnosti – šéf nemusí vědět a vidět všechno. Kompetence (akvizice nových klientů, kvalitní výsledky, pomoc juniornějším kolegům apod.) jsou jasně rozděleny a důležité je, aby každý člen týmu přesně chápal, kde tyto odpovědnosti má.
„Když máte růst a nezhroutit se z toho, nejdůležitější je říct si proč. Dát si cíl a jít si za tím. Ve chvíli, když víte proč a máte cíl, priority se po cestě nadefinují samy,“ shrnula Sedláková na závěr.
Další Outlaw na podzim
Hledání svého proč nebo jak zvládnout rychlý růst moderní právní kanceláře pochopitelně není jediným neprávním tématem, které právníky zajímá. Proto již teď připravujeme podzimní konferenci zaměřenou na podobně aktuální téma – marketing advokátní kanceláře.
Společně s odborníky se podíváme na byznys modely, síťování kanceláří, budování značky, správnou stavbu webu, zákaznickou zkušenost a další zdroje inspirací, nezbytné k dlouhodobému úspěchu na dnešním trhu. Pokud akci nechcete minout, nezapoměnte se registrovat k newsletteru.