Jana Sedláková: Opouštíme hodinovou sazbu. Klientům prodáváme bezpečí, nápady a řešení

Rozhovor o růstu z nuly na 10 zaměstnanců za první rok, prvních klientech a obchodních podmínkách za 111 korun na hodinu.
Jana Sedláková: Opouštíme hodinovou sazbu. Klientům prodáváme bezpečí, nápady a řešení

Jana Sedláková založila na začátku loňského roku v Brně kancelář SEDLAKOVA LEGAL. Jak sama říká, vzniklo to celé „jako odpověď na otázku, zda právo dokáže držet krok se změnami kolem nás.” V lednu šla na obhlídku kanceláře v technologickém parku sama. Dnes v ní sedí 11 lidí, kteří se zabývají právem v nejrůznějších digitálních a technologických odvětvích. Kancelář využívá SingleCase pro správu spisů, vykazování a fakturaci práce.

Vycházím z představy, že právníci si zakládají vlastní kanceláře až později, potom, co nasbírají zkušenost v nějakém větším kolektivu. Bylo to tak i u vás?

Já jsem začala hned po zkouškách. Měla jsem vynikajícího školitele a hlavně dvě děti. Bála jsem se té zodpovědnosti. Být u někoho zaměstnaná, mít jeho klienty, jeho dobré jméno a pak volat klientům že 14 dní nebudu, protože jsou děti nemocné. Po zkouškách jsem si původně říkala, že začnu pomalu, sem tam nějaká drobná kauza, než děti vyrostou. Ale nějak se to na sebe nabalilo. Zjistila jsem, že v Brně je spousta zajímavých příležitostí. Dozvěděla jsem se o technologickém parku, kde je to samý startup, prostory plné lidí a úžasné atmosféry.

Když jsem se tu byla podívat na kancelář, kterou jsem si chtěla pronajmout, pamatuju si tu energii. Díky tomu, s kým vším jsem tady mluvila, jsem zjistila, že teď je ta správná doba začít a že se toho nemusím bát. Takže nakonec jsem si tu kancelář opravdu pronajala, našla prvního klienta, se kterým přišla i první koncipientka. Když už jsem měla koncipientku, zjistila jsem, že potřebujeme asistentku a takhle to šlo dál a dál.

Jak dlouho už to trvá?

V lednu 2016 jsem začala pracovat na plný úvazek, v březnu jsem přijala asistentku, v květnu druhou koncipientku a v červnu třetího koncipienta. Po létě jsme se domluvili s advokátkou, která u nás nyní také pracuje. No a jak jsem v lednu byla sama, tak na konci roku už nás bylo i se s studenty 11. Ten nárůst byl tedy doslova z nuly na sto.

Takže z té motivace udělat si něco malého pro sebe se na konec stalo něco jiného?

Primární motivace byla, že jsem nechtěla mít zodpovědnost za klienty jiné kanceláře. Protože jsem si nebyla jistá, jak moc budu schopna té práci dát všechno. To je důvod, proč jsem tam nezůstala. A když už jsem se jednou rozhodla odejít, tak další alternativa byla hledat si práci jako samostatný advokát v jiné kanceláři. Ale to bych zase měla jejich klienty, i když třeba méně, a jejich způsob práce. A já jsem to chtěla dělat jinak.

Ono „jinak”, to je hrozně kouzelné slovo. Dneska všichni chtějí dělat věci jinak a lépe. Ale když jsem začínala a hledala jsem třeba mimo jiné i právní systém, tak pro mě bylo důležité, abych mohla mít s klienty jiný vztah. Jiný než v běžné kanceláři. Chtěla jsem, aby ten vztah byl opravdu blízký. Abych jim mohla radit, ale zároveň abych je mohla hodně poslouchat. Abych byla víc jako jejich partner, než než ten legal council, který je tam někde na konci řetězce a chystá smlouvy. Mít i možnost dávat zpětnou vazbu, mluvit s nimi otevřeně, přesně tak jak chci já. Aniž bych musela celou dobu myslet na to, že máme nějakou politiku, kulturu, kterou musím dodržovat a která mi třeba není úplně vlastní.

sedlakova_1500px-1-of-4
Kanceláře SEDLAKOVA LEGAL najdete v Technologickém parku v Brně

Chtěla jsem si to celé nastavit sama, protože si myslím, že dnes je potřeba mít jiný přístup ke klientům. Hlavně vůči těm novým. Když máte klienta 20 let, je na vás zvyklý a chce přesně to, co mu dáváte. Jinak by s vámi tak dlouho ani nebyl. Ale když oslovujete nové firmy, například startupy, tak často ani sami neví, co přesně potřebují. V pondělí přijdou s tím, že chtějí jednu smlouvu, ve středu s tím, že jich chtějí 5. V pátek pak napíšou, že nechtějí nic a v pondělí zakládají dvě další firmy. Je to strašně dynamické a musí se tomu přizpůsobit i advokátní kancelář.

V praxi to znamená, že například opouštíme způsob vykazování po hodinách. Už neprodáváme klientům hodiny, prodáváme jim bezpečí, nápady, řešení. Ne to, že budu 10 hodin nad něčím přemýšlet a 5 hodin něco psát. Klienty zajímá výsledek a ten má nějakou hodnotu. V konečném důsledku může být klientovi jedno, jestli tím strávím 2 měsíce, nebo jestli to máme hotové za den. A když něco děláme poprvé, tak to samozřejmě trvá déle. Například jsme zjistili, že jsme jedny obchodní podmínky dělali ve výsledku za 111 korun na hodinu. Kdybych to klientovi účtovala naší standardní hodinovou sazbou, v životě by si to nemohl dovolit. A ani by to takovou hodnotu nemělo. Z určitého důvodu jsme nad tím strávili tolik času, hráli si s tím – bylo to naše rozhodnutí a naše investice.

K efektivitě bych se vrátil ještě později. Mě ale ještě zajímá, jestli je běžné, že postavíte kancelář od nuly za rok. Jak to, že vám se to povedlo? Jak jste dokázala za rok nabrat tolik lidí, kteří to chtějí dělat stejně jako vy?

Jestli je to běžné, to nevím. Mně se to povedlo hlavně díky kolegům. Mám totiž velké štěstí na spolupracovníky. Od asistentek až po právníky. Všichni do toho dávají něco navíc. A to je pro mně mnohem důležitější, než aby to byli největší odborníci (i když samozřejmě jsou). Chci, aby do toho dávali trošku srdce. A to je klíč k úspěchu. Ve chvíli, kdy nabíráme nové zaměstnance, bereme je k nám do kanceláře, kde sedí s námi se všemi. Někdy se je snažíme i odradit, protože je to náročná práce. U nás v kanceláři se například moc nedaří plánovat si na týden dopředu. Klienti permanentně volají, pořád se posouvají priority. V pondělí máte jeden projekt a ve středu do toho vstoupí další 3. To je na tom těžké. Nejsou tady do noci, to ne, ale je to únavné. Změna za změnou.

Ve chvíli, kdy nabíráme nové zaměstnance, bereme je k nám do kanceláře, kde sedí s námi se všemi. Někdy se je snažíme i odradit, protože je to náročná práce.

A pak jsou tu i další věci. Třeba to, že koncipientská praxe není úplně jednoduchá a navíc to není nejlépe placená práce. Studujete vysokou školu 5 let, která není lehká a je z vás právník. Což by mělo být povolání které pomáhá lidem. Na druhou stranu za to máte v průměru 15 tisíc korun. A to mi přišlo hrozně líto. Potřebujete si zaplatit bydlení, máte partnera, chcete rodinu – což je mimochodem taky něco, co v kanceláři hodně podporuji. To všechno se nedá úplně zvládnout, když po škole začínáte s nulou. Takže ta motivace u nás je jednak v tom prostředí, ale snažíme se, aby byla i finanční. Naši koncipienti nejsou placeni za hodinu, nejsou placeni z obratu klientů, ale mají pevnou mzdu, se kterou mohou počítat i v měsících, kdy se nám nedaří. A doufám, že díky této kombinaci pak tu práci mají opravdu rádi. Navíc pak sami doporučují své kamarády.

Zní to všechno skoro až idylicky.

Na první pohled možná ano, ale samozřejmě, že i my máme problémy. Trápí nás dlouhá splatnost faktur u klientů. Občas máme nevyvážené měsíce, což znamená, že někdy se nám daří až moc a jindy zase cashflow pokulhává. A tím, jak je kancelář mladá a nemá za sebou ten polštář deseti let, do kterých by mohla spadnout, je to trochu složitější.

To byla vlastně taková velká výzva loňského roku. Poprat se s tím, že všechno bylo nové a poprvé. Poprvé jsme zaměstnávali, vytvářeli vzory smluv, poprvé jsme měli akci pro klienty, poprvé jsme měli vánoční večírek. Loňský rok byl jedno velké poprvé.

Chtěl jsem se zeptat, za jak dlouho se kancelář dostane z porodních bolestí, ale jak vás tak poslouchám, je to ten první rok?

Je to ten první rok. My jsme si loni nebyli schopní udělat ani plán. Nemohli jsme vycházet z čísel za předchozí rok. Objem práce jsme byli schopni odhadovat tak maximálně měsíc dopředu. V březnu jsem říkala „Super, tak se to povedlo, ale co bude v dubnu?” A tak dále. Řekla bych, že se to zlomilo na podzim. Klienti si na nás zvykli, s některými jsme začali spolupracovat na dlouhodobější bázi, někteří se začali vracet. Díky tomu už teď třeba vím, že letos máme nějaký objem práce jistý.

Zároveň nám trvalo minimálně půl roku, než jsme se jako kancelář vyprofilovali. Jako advokát totiž můžete dělat všechno – rozvody, ekologii, kybernetiku. A není na to žádný návod, co z toho je jednoduché, v jakém segmentu jsou nejlepší klienti a podobně. Každá ta kategorie má nějaké kouzlo a každého taky baví něco jiného. A v kanceláři o 10 lidech budete mít 10 různých názorů a já nechci nikoho nutit pracovat na něčem, do čeho nedokáže dát srdce. Takže půl roku trvalo, než jsme si vybrali, čím se budeme opravdu zabývat a jaké případy budeme posílat jiným advokátům. Nakonec jsme zjistili, že máme vlastně dvě oddělení a na podzim jsme jim začali dávat strukturu. Letos jsme pak založili společnost s ručením omezeným a od 1. 1. jsme začali už jako opravdová firma s daným řádem.

Jak si hledáte klienty?

Primární motiv při hledání klientů u nás není zisk. Samozřejmě, že máme náklady, které potřebujeme pokrýt. Ale rozhodli jsme se jít tím směrem, že budeme ze začátku investovat náš čas do projektů, ve kterých vidíme budoucnost. I když víme, že ze začátku by pro nás bylo výhodnější vydat se jinudy. Vidíme ten potenciál někde dál, než je jeden rok nebo 5 let.

Jsou klienti, kteří přichází sami. Najdou si nás na webu, nebo dostanou doporučení. To je skupina, pro kterou děláme většinou menší věci. I když to je hodně relativní. Pro nás je to „jen” kupní smlouva, ale pro ně prodej domu, což dělají třeba jen jednou za život a proto i k těmto transakcím přistupujeme s velkou vážností. Navíc víme, že tenhle typ klientů se už většinou nevrátí a pokud ano, tak za dlouhou dobu a s podobnou záležitostí.

Sedláková Legal
SEDLAKOVA LEGAL využívá pro správu spisů SingleCase

My se jako kancelář spíše orientujeme směrem na korporátní právo a na ochranu osobních údajů, kybernetickou bezpečnost, autorské právo, což jsou věci, které se nedají dělat jednorázově. Už z povahy věci to nejsou jednorázové zakázky. Nemůžete někomu nastavit interní systém ochrany dat a pak se s ním už nikdy nepotkat. Všechno je to dynamické, rozvíjí se to a vy potřebujete každý měsíc kontrolovat, jestli je vše v pořádku. Takový právní servis. Doslova.

Navíc díky tomu, že sídlíme v technologickém parku, jsme těm firmám blíž. Není to tak, že bychom si sedli do kanceláře a najednou se sem nahrnulo sto firem, co nás potřebují. Klienty tu získáváme postupně. Ale přijdete ráno do práce a všichni kolem jsou nadšení. Buď něco úžasného vymysleli včera, nebo to vymyslí dnes, rostou, jsou to všechno společnosti, které mají drive. Už jen z toho důvodu je skvělé tady být.

A další věc jsou technologie samotné. Já věřím tomu, že právní služby jsou komodita. Nesmíme zůstat u toho, že budeme právní služby poskytovat ve wordu a zvát si klienty do kanceláří v centru města. Musíme být tam, kde jsou oni.

A pokud jsou klienti online, tak vy musíte být taky?

Přesně tak. A když klient zavolá a chce něco vědět, tak my ho musíme o krok přeskočit. Ideálně to udělat tak, aby nám vůbec nemusel volat. Moje vize do budoucna je taková, že klienti přímo uvidí svůj spis. Chci, aby viděli, že na nich pracujeme, mohli sledovat vykázané hodiny, i když jsme domluvení třeba na paušální ceně, aby viděli všechny dokumenty, které jim přikládáme, veškerá podání, příchozí a odchozí poštu. Když je večer přepadne stres a neví, jestli jejich advokáti dělají, co mají, tak aby na tři kliky viděli až k nám do kanceláře.

Jak byste shrnula to, co jste za poslední rok dokázala?

Já v téhle chvíli nejsem „já – advokát,” ale „my – firma.” Takže to není o tom, jak dobrá jsem já. Výstupy a podání sice podepisuji, protože jsem advokát a protože koncipienti pracují pode mnou, nicméně je to jejich práce. Oni jsou skvělí a úžasní. Takže je strašně těžké měřit můj úspěch. Nedokážu ho oddělit. A není to klišé, jsem na 100% přesvědčená, že ten úspěch je i jejich. Jiří, Klára, David, Tereza… každý z nich je úplně stejně úspěšný jako já.

Děkujeme

Napsat komentář

Štěpán Klíma

Brand & marketing
Nejprve v SingleCase jen vypomáhal, po pár měsících ale zjistil, že už nemůže jinak. Píše vám maily, připravuje obsah na blog a na svědomí má i inspirativní odpoledne Outlaw.

Kategorie

Vyzkoušejte si SingleCase

Vyzkoušejte si SingleCase

Využijte 30 dní zcela bez závazku.

Mohlo by vás také zajímat

SingleCase ♥ Datovka

Spojili jsme se se sdružením CZ.NIC a nově nabízíme přímé propojení s datovou schránkou. Podívejte se, jak to funguje.

Číst dále

Jana Sedláková: Faktury u nás v kanceláři děláme všichni

Jana Sedláková je naší klientkou od začátku roku 2016, kdy se svou advokátní kanceláří v Brně teprve začínala. Od té doby se ze SEDLAKOVA LEGAL stal jedenáctičlenný tým, který se nezastaví skoro před ničím. Nás v SingleCase zajímalo, jak náš software v kanceláři používají a hlavně jak evidují úkoly a vykazují odpracovaný čas.

Číst dále

Právo v síti - povinná literatura pro všechny, kteří se pohybují na internetu, a jejich právníky (recenze knihy)

Přiznáváme bez mučení, v SingleCase moc právnické literatury nečteme. Když už ale takovou knihu přečteme a je dobrá jako Právo v síti, rádi se podělíme o její recenzi.

Číst dále

Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro analýzy návštěvnosti, přizpůsobený obsah a reklamy. Více

Děkujeme