Kryptoměny, móda i lidská práva ve zdravotnictví: Čeští právníci a neobvyklé specializace

Specializace se v Česku mezi advokáty příliš nenosí. Přinášíme pohled na právníky, kteří se rozhodli pro budování vlastního užšího trhu.
Kryptoměny, móda i lidská práva ve zdravotnictví: Čeští právníci a neobvyklé specializace

Mnoho menších i středních advokátních kanceláří se navenek nijak neprofiluje a dělá tu chybu, že nabízí úplně všechno pro všechny, řešení všech myslitelných právních problémů od rozvodu po M&A. Jejich stránka “naše služby” na webu pak často připomíná sylabus oboru Právo a právní věda. Vždyť mají z každého z nich zkoušku a všeobecný právní titul. Strach z toho přiznat, že něco neumí, dusí všechny příležitosti ukázat, v čem jsou doopravdy dobří.

Není se čemu divit, Česko je malý trh. Tradiční kanceláře tak musí jít do šířky a k rozhodnutí držet se jedné problematiky se logicky uchylují hlavně advokáti sólisté a butikové kanceláře. Právě u nich vidíme zajímavý trend objevování niché, tedy velmi úzkých (tzv. nikových) specializací.

Podívali jsme se na několik společností, které si místo boje v zavedené konkurenci vybraly cestu budování vlastního užšího trhu. Většinou jsou jedničkou ve svém oboru, velkou rybou v malém rybníku. Zejména na jejich komunikaci si můžeme ukázat výhody jasného zaměření kanceláře.

Svět kryptoměn

Dvojice advokátů Pavel Urbaczka a Radim Kozub letos založili Blockchain Legal. Blockchain je název technologie, na které je postaven Bitcoin. Z názvu vychází i právní specializace této kanceláře, která je v oblasti kryptoměn, technologii blockchainu a dalších decentralizovaných řešení. K této problematice kancelář pořádá vlastní eventy a také přednáší. Strategicky výhodné bylo také jejich rozhodnutí trávit některé dny v prostoru co-workingové kanceláře Paralelní polis, kde se komunita kolem bitcoinu koncentruje.

Popisy služeb Blockchain Legal jsou funkční, protože jsou i na malém prostoru dostatečně konkrétní.
Popisy služeb Blockchain Legal jsou funkční, protože jsou i na malém prostoru dostatečně konkrétní.

“Méně státních zásahů do lidských životů”

Opravdu úzkou specializaci pro své působení dokázala najít advokátka Zuzana Candigliota, která se věnuje oblasti lidských práv ve zdravotnictví, problematice nezákonných postupů policie a policejního násilí.

„Prosadit větší svobodu a odpovědnost každého jedince za sebe a svou rodinu, méně státních zásahů do lidských životů a respekt k individualitě každého jednotlivce,“ popisuje Zuzana své cíle.

Kauzy a osobnost Candiglioty vyvolávají v advokátní obci emoce, což je zároveň největší výhodou i rizikem. Vzhledem ke kontroverzním kauzám pak dostává dostatek mediálního prostoru a její osobní názory vytváří silný osobní brand, který jednu skupinu odrazuje, a v druhé naopak silně rezonuje.

Rozhovor o vlastní praxi a vlastních kauzách na jednom z nejčtenějších českých webů. Velmi hodnotná reklama, kterou bez konkrétního tématu nemáte šanci získat.
Rozhovor o vlastní praxi a vlastních kauzách na jednom z nejčtenějších českých webů. Velmi hodnotná reklama, kterou bez konkrétního tématu nemáte šanci získat.

I na tomto příkladu je tak zřejmé, že síla vymezení se je v marketingu služeb. Čím unikátnější služba a obor, tím konkrétnější odpovědi nalezne advokát na otázky: o čem mám mluvit, kdo je můj potenciální klient, kde se s ním potkám a co mu nabídnu.

Fashion law je v módě

V rámci duševního vlastnictví si zajímavou specializaci dokázala najít kancelář Zuzany Šimonovské – módní právo. Simonovska Intelectual Property tak řeší smluvní vztahy specifické pro módní průmysl a zahrnuje design,  kooperaci od výrobců, přes distribuci a prezentaci až po prodej. Specializace na duševní vlastnictví a módu proniká i do dalších oblastí jako je právo v umění a s tím taky související prodej na internetu a licencování.

Stejně jako Candigliota se i Šimonovská díky své specializaci objevuje v médiích jako komentátorka právě probíhajících kauz, týkajících se například padělků, zároveň je často zvána jako speaker na oborové akce. Simona je také aktivní na sociálních sítích, kde využívá “svého” tématu. Díky tomu tvoří velmi lehce poutavý a přitom relevantní obsah – stačí ji totiž upozorňovat na zajímavé zahraniční spory či zdroje.

Dáte si Čínu nebo Vietnam?

Specializace nemusí být jen oborová, někdy se stačí zaměřovat na klienty určité geografické lokace nebo národnosti. Tuto strategii využívá třeba advokátní kancelář Čechovský & Václavek.

Ti jsou zaměření na Vietnam a Čínu, zajímavé je, že se touto skutečností na svém webu nikterak nechlubí. Jedinou indícií je věta na jejich webu “právní služby poskytovány […] nejen v českém, ale i anglickém, vietnamském, čínském a francouzském jazyce.”

I u nich však najdeme využití vlastního tématu v médiích, například komentáře k cizineckému zákonu a imigrační politice. Zároveň je kancelář Čechovský & Václavek spojená s rubrikou Právní seminář, pravidelným obsahem výhradně čínsky psaných novin Jiehua tongxun (捷华通讯) – Česko-Čínského žurnálu. Zde radí čínským podnikatelům s právní agendou, například dovozem ojetých automobilů ze zemí mimo Evropskou unii. Hezkým dalším využitím této obsahové spolupráce a podtržením zaměření kanceláře je pak přítomnost Česko-Čínského žurnálu ve výběru čtiva na recepci jejich pražské pobočky.

Sportem k trvalé validitě

Posledním příkladem tržní niky v poskytování právních služeb je Markéta Haindlová a sportovní právo. Markéta je někdy označována za nejmocnější ženu českého fotbalu, má vlastní encyklopedické heslo na Wikipedii a také někdy vyvolává ve veřejnosti kontroverze. Aby taky ne, když se profesně zabývá právem ve fotbale.

Pokud cílíte na úzkou cílovou skupinu, máte výhodu jasných a srozumitelných referencí.
Pokud cílíte na úzkou cílovou skupinu, máte výhodu jasných a srozumitelných referencí.

Kromě výhod, které jsme již popisovali – zájem médií či jasná propozice na webu, můžeme u Haindlové identifikovat další přínosy, které specializace nabízí, a to silný osobní branding, úzké profesní spojení s oborovými organizacemi či jasně definovaná obsahová témata.

Být nikový?

Rozhodnutí zaměřit se na úzce specializovanou oblast není nikdy jednoduché, znamená spojit se téměř nezvratně s jedním oborem, vsadit na jedinou kartu. U všech výše zmiňovaných však vycházelo z hlubokého zájmu a odvahy přivřít si dveře v jiných oblastech. Věříme, že i advokátům s širším záběrem mohou být tyto příklady inspirací, neboť přesně definovaný zákazník, vlastní téma a odvaha nesnažit se “dělat cokoliv pro klienty všech velikostí” jsou základní kameny účinného marketingu.

Děkujeme

Napsat komentář

Pavel Krkoška

CEO
Netradiční "ajťák", který mluví vaším jazykem. Poznáte ho na dálku podle nakažlivého smíchu.
V roce 2013 se nachomýtl k právnímu projektu a od té doby jako šéf SingleCase bojuje za moderní technologie na právním trhu. Odmítá se naučit golf kvůli času, který zabírá, ale trochu ho to vzhledem k oblíbenosti sportu mezi advokáty mrzí. Místo toho je zapáleným jachtařem - zeptejte se ho na to, co je to kiking nebo ráčna a rozzáří se mu oči.

Kategorie

Vyzkoušejte si SingleCase

Vyzkoušejte si SingleCase

Využijte 30 dní zcela bez závazku.

Mohlo by vás také zajímat

SingleCase ♥ Datovka

Spojili jsme se se sdružením CZ.NIC a nově nabízíme přímé propojení s datovou schránkou. Podívejte se, jak to funguje.

Číst dále

Jana Sedláková: Faktury u nás v kanceláři děláme všichni

Jana Sedláková je naší klientkou od začátku roku 2016, kdy se svou advokátní kanceláří v Brně teprve začínala. Od té doby se ze SEDLAKOVA LEGAL stal jedenáctičlenný tým, který se nezastaví skoro před ničím. Nás v SingleCase zajímalo, jak náš software v kanceláři používají a hlavně jak evidují úkoly a vykazují odpracovaný čas.

Číst dále

Právo v síti - povinná literatura pro všechny, kteří se pohybují na internetu, a jejich právníky (recenze knihy)

Přiznáváme bez mučení, v SingleCase moc právnické literatury nečteme. Když už ale takovou knihu přečteme a je dobrá jako Právo v síti, rádi se podělíme o její recenzi.

Číst dále

Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro analýzy návštěvnosti, přizpůsobený obsah a reklamy. Více

Děkujeme