Přestaňte s klienty hrát na Věřte nevěřte

V právních službách neexistuje důležitější faktor než důvěra. Zatímco v minulosti to mnohdy byla důvěra slepá, dnes si ji musí vaše kancelář zasloužit v tvrdé konkurenci. Dnešní klient totiž důvěřuje už jen tomu, co si může sám ověřit. Vedle specializace a ceny si proto stále častěji vybírá advokátní kancelář na základě její transparentnosti.
Přestaňte s klienty hrát na Věřte nevěřte

Advokát jako nezpochybnitelný expert. Výjimečná profese, nezastupitelná a ve své komplexitě těžko pochopitelná „normálními smrtelníky“. K tomu si přidejte složitý právní řád, specifický a nesrozumitelný žargon, povinný stejnokroj a navrch podmínění praxe účastí v profesní komoře s velmi vysokými vstupními nároky. To je přesně obraz, který si advokacie intenzivně budovala minulé století.

Spousta advokátů nemá ve zvyku cokoliv svým klientům vysvětlovat.

Tato strategie byla dosud velmi účinná a chránila obor od změn, kterými si prošli jiní poskytovatelé služeb, zároveň držela vysokou ziskovost profese i výsadu účtování na základě hodinové sazby. Tak tomu však již poslední roky není a bylo by bláhové myslet si, že tyto změny jsou jen přechodným obdobím. Již nyní totiž vidíme, že poskytování právních služeb prochází obdobnou disrupcí jako jiné obory.

Pro kanceláře to znamená mimo jiné nutnost začít se konečně orientovat na zákazníka. Pro spoustu advokátů to bude proces extrémně nepříjemný, nemají totiž ve zvyku cokoliv svým klientům vysvětlovat.

Důvěra v době, kdy samotná profese nestačí

„Přišel jsem za právníkem s, podle mě jednoduchým, požadavkem. Ubezpečil mě, že záležitost s přehledem zvládne, z konverzace vyznělo, že by to mohlo být do konce týdne, proto jsem souhlasil se sazbou 2000 korun za hodinu. Po dvou týdnech jsem volal, jak to vypadá – prý na tom pracují. Po třech týdnech jsem už záležitost urgoval a dostal požadovaný dokument. Jaké bylo mé překvapení, když mi přišla následující měsíc faktura na 73 500 korun.“

Tento případ samozřejmě nemůžeme bez dalších informací jednoznačně hodnotit, je ale zarážející a pro náš trh do značné míry vypovídající, že nás nijak nešokuje a zdaleka nám nepřijde extrémní. Takto mizerná zkušenost jen krásně ilustruje důležitost transparentnosti a komunikace jako základních klíčů ke spokojenosti zákazníka. Kanceláře, které toto pochopí, čekají nové zakázky a spokojenější klienti ochotnější zaplatit více peněz za stejnou právní službu.

Žijeme v době, kdy si člověk může kontrolovat cestu a přesnou polohu svého balíku poslaného za pár set korun. Není proto divu, že podobný komfort očekává i od svého mnohem dražšího advokáta.

O tom, jak vhodně nastavit cenu služby, jsme psali v článku o alternativních způsobech odměňování, je zde však i druhá strana mince, která je pro většinu advokátů mnohem problematičtější než samotná odměna, a to nahlížení do spisu, kontrola provedené práce a aktuálního budgetu přímo klientem. Žijeme v době, kdy si člověk může kontrolovat cestu a přesnou polohu svého balíku poslaného za pár set korun. Není proto divu, že podobný komfort očekává i od svého mnohem dražšího advokáta. Transparentnost se ukazuje vedle specializace a ceny jako jeden z nejdůležitějších diferenciátorů ve výběru advokátní kanceláře. Klienta, a tím myslíme úplně každého klienta, zajímá, jak se jeho případ vyvíjí, co ho v právním procesu ještě čeká a kolik ho to stálo (a případně bude stát) peněz. Pokud klient zavolá svému právníkovi a ten mu není schopen odpovědět na tyto základní otázky, podstatně snižuje důvěru ve svou odbornost a kompetenci.

Transparentnost jako konkurenční výhoda

Zatímco v minulosti bylo pravidelné poskytování informací drahé a z toho titulu často i zpoplatněné (pamatujete na výpisy z bankovního účtu?), v dnešní době internetu v telefonu a volání zdarma chce klient informace, ideálně v reálném čase, stejně jako je zvyklý z jiných oborů.

Všichni víme, že návod na spokojeného klienta neexistuje. Pokud však chcete zaručit co nejméně těch nespokojených, je na čase začít klienty poslouchat. V praxi to znamená posílat jim informace dříve, než se na ně zeptají, umožnit jim přístup do spisu a sdílet s nimi dokumenty online. Dělá to tak jeho marketingová agentura, dělá to tak jeho účetní a bude to tak co nevidět dělat i člověk, jehož profese je pro něj výjimečnější a nezastupitelnější než ta vaše – jeho doktor.

Děkujeme

Napsat komentář

Pavel Krkoška

CEO
Netradiční "ajťák", který mluví vaším jazykem. Poznáte ho na dálku podle nakažlivého smíchu.
V roce 2013 se nachomýtl k právnímu projektu a od té doby jako šéf SingleCase bojuje za moderní technologie na právním trhu. Odmítá se naučit golf kvůli času, který zabírá, ale trochu ho to vzhledem k oblíbenosti sportu mezi advokáty mrzí. Místo toho je zapáleným jachtařem - zeptejte se ho na to, co je to kiking nebo ráčna a rozzáří se mu oči.

Kategorie

Vyzkoušejte si SingleCase

Vyzkoušejte si SingleCase

Využijte 30 dní zcela bez závazku.

Mohlo by vás také zajímat

SingleCase ♥ Datovka

Spojili jsme se se sdružením CZ.NIC a nově nabízíme přímé propojení s datovou schránkou. Podívejte se, jak to funguje.

Číst dále

Jana Sedláková: Faktury u nás v kanceláři děláme všichni

Jana Sedláková je naší klientkou od začátku roku 2016, kdy se svou advokátní kanceláří v Brně teprve začínala. Od té doby se ze SEDLAKOVA LEGAL stal jedenáctičlenný tým, který se nezastaví skoro před ničím. Nás v SingleCase zajímalo, jak náš software v kanceláři používají a hlavně jak evidují úkoly a vykazují odpracovaný čas.

Číst dále

Právo v síti - povinná literatura pro všechny, kteří se pohybují na internetu, a jejich právníky (recenze knihy)

Přiznáváme bez mučení, v SingleCase moc právnické literatury nečteme. Když už ale takovou knihu přečteme a je dobrá jako Právo v síti, rádi se podělíme o její recenzi.

Číst dále

Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies pro analýzy návštěvnosti, přizpůsobený obsah a reklamy. Více

Děkujeme